*

hvc nam deel aan rondetafelgesprek Wet collectieve warmte

Op 17 oktober 2024 heeft HVC deelgenomen aan het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de Wet collectieve warmte (Wcw). Dit wetsvoorstel is van groot belang voor de verdere ontwikkeling en verduurzaming van warmtenetten, een gebied waar HVC actief aan werkt.

Maandag 21 oktober 2024

drie deelsessies

Het gesprek was opgedeeld in drie deelsessies waarin verschillende aspecten en organisaties aan bod kwamen.

  1. Publieke organisaties zoals de VNG, EBN, ACM, IPO en TNO benadrukten het belang van transparantie in tariefstelling en de regierol van gemeenten bij warmtenetten. Hoewel er consensus is dat gemeenten een sleutelrol moeten krijgen in de warmtetransitie, blijven er vragen over hoe de kavelsystematiek zal worden ingevuld en hoe dit zal bijdragen aan de betaalbaarheid van warmtenetten.
  2. Warmtebedrijven, waaronder HVC, Ennatuurlijk, Eneco en Energie Samen, spraken over de uitdagingen rondom verduurzaming. De overstap naar duurzame warmtenetten vereist aanzienlijke investeringen in infrastructuur en innovatie. HVC pleitte voor duidelijke en toegankelijke regelgeving om lange termijn investeringen te waarborgen en benadrukte het belang van samenwerking met lokale overheden om duurzame warmteoplossingen te blijven leveren. In dit blok was meer aandacht voor de marktordening. 
  3. Consumentenorganisaties zoals Aedes, de Consumentenbond, Woonbond en VEH richtten zich op de betaalbaarheid en consumentenbescherming. Het is essentieel om draagvlak te creëren door warmtenetten betaalbaar te maken en afnemers zekerheid te bieden, een punt dat alle vier de deelnemers benadrukten. Ze pleitten voor eerlijke en transparante tarieven, onafhankelijk van de fluctuaties in de gasprijzen.

Belangrijke punten die HVC inbracht:

  • Betaalbaarheid: Het vertalen van de laagste nationale kosten in lijn met de laagste eindgebruikerskosten in de warmtetransitie is nog niet gelukt. Een echt goed aanbod kunnen doen betekent dus dat de huidige subsidies en stimuleringsmaatregelen van de overheid beter moeten aansluiten op de praktijk van een warmtenet-ontwikkeling. Zonder aantrekkelijk aanbod staan klanten niet in de rij voor een warmtenet. De grote uitdaging van de energietransitie is maatschappelijke acceptatie, betaalbaarheid draagt hieraan bij.
  • Regeldruk: De nieuwe wet introduceert een grote administratieve plicht voor warmtebedrijven, gemeenten en ACM, dit leidt af van werken aan de daadwerkelijke realisatie van warmtenetten.
  • Verduurzaming: Het belang van duurzame warmtebronnen zoals restwarmte en geothermie binnen onze warmtenetten.
  • Tariefstelling: HVC ondersteunt de afkoppeling van de warmtetarieven van de gasprijs, zoals in het wetsvoorstel voorgesteld, om kosten eerlijker te reflecteren voor eindgebruikers. Politiek wil graag weten hoe de tariefstelling neerdaalt op bewoners. Ofwel, wat merkt een bewoner van de andere tariefopbouw. Dat is op dit moment nog niet op dit niveau uitgewerkt.
  • Publieke realisatiekracht: De wet regelt een publiek meerderheidseigendom bij warmtenetten. HVC en andere publieke organisaties staan klaar om aan de slag te gaan, waarbij de randvoorwaarden (wet en regelgeving) uiteraard wel op orde moeten zijn.

Dit rondetafelgesprek heeft bijgedragen aan een belangrijk debat over de toekomst van warmtenetten in Nederland, waarin HVC zich blijft inzetten voor een duurzame en betrouwbare warmtevoorziening.