4.000 Flamco warmte-units krijgen een software-update
Bij 4.000 woningen die aangesloten zijn op een warmtenet van HVC kan mogelijk een storing optreden in de levering van warmte. In de betreffende woningen is een Flamco warmte-unit geïnstalleerd waarvan de software een verkeerd signaal afgeeft. Door een software-update van de warmte-unit wordt de mogelijke storing voorkomen.
software-update
Producent Flamco heeft een aanpassing in de software gemaakt die de storing voorkomt. De komende tijd gaat Flamco bij alle 4.000 woningen langs om de warmte-units te voorzien van deze nieuwe software. Na de update werkt de warmte-unit weer zoals het hoort.
1 op de 10
Uit onderzoek is gebleken dat het software probleem bij 1 op de 10 woningen het geval is. In geval van een storing is warmtelevering niet mogelijk en heeft een klant geen verwarming en warm water.
“Een storing in je warmtelevering is natuurlijk altijd erg vervelend”, zegt Marco van Soerland, directeur HVC Warmte, “maar in deze periode van het jaar natuurlijk helemaal. We balen daar ook ontzettend van. Samen met Flamco zetten we alles op alles om de software-update zo snel als mogelijk uit te voeren.”
Klanten worden geïnformeerd
De HVC klanten waar een dergelijke warmte-unit is geïnstalleerd worden via een gezamenlijke brief en e-mail door HVC en Flamco geïnformeerd.
foto van de Flamco warmte-unit waarbij soms een storing in de warmtelevering kan optreden
Veelgestelde vragen
Selecteer voor antwoord
Wat is een warmte-unit?
In iedere woning die individueel op het warmtenet is aangesloten, is een warmte-unit (ook wel warmteafleverset) geïnstalleerd. Deze warmte-unit zorgt ervoor dat een woning via het warmtenet warmte krijgt voor verwarming en warm kraanwater. Bij 4.000 klanten is een warmte-unit geïnstalleerd van het merk Flamco waarbij mogelijk een storing in de warmtelevering kan ontstaan.
Selecteer voor antwoord
Hebben alle Flamco warmte-units deze storing?
Niet bij alle Flamco warmte-units treedt deze storing ‘standaard’ op. De kans is echter wel aanwezig. Het is dus goed mogelijk dat klanten nog geen last hebben gehad (of krijgen) van een storing.
Selecteer voor antwoord
Hoe weten klanten of zij een warmte-unit hebben die mogelijk een storing kan geven?
HVC houdt in haar administratie bij welk type warmte-unit op welk adres aanwezig is. De klanten waarbij een dergelijk warmte-unit is geïnstalleerd, krijgen van HVC en warmte-unit producent Flamco een gezamenlijke brief en e-mail met informatie over de software-update.
Selecteer voor antwoord
Kan er door de storing aan de warmte-unit een gevaarlijke situatie ontstaan?
Nee, door de storing kan er geen gevaarlijke situatie aan de warmte-unit ontstaan.
Selecteer voor antwoord
Wordt het warmteverbruik dan wel goed gemeten?
Ja, dat wordt goed gemeten. De warmtemeter van de warmte-unit, meet alleen het verbruik als een woning wordt verwarmd of als er warm water verbruik is. Als er door de storing geen warmte wordt geleverd, dan wordt er ook geen verbruik gemeten. Klanten betalen daar dan geen kosten voor.
Selecteer voor antwoord
Wat kunnen klanten zelf doen in geval van een storing?
In geval van een storing hebben klanten geen verwarming en/of geen warm water. In veel gevallen helpt het om de stekker van de warmte-unit uit de wandcontactdoos te halen en deze er na 1 minuut weer in te doen. Na ongeveer 10 minuten is de warmte-unit weer helemaal opgestart.
Werkt deze oplossing niet? Dan adviseren wij klanten om contact op te nemen met de HVC Storingsdienst. Een gratis telefoonnummer dat 24/7 bereikbaar is via 0800 - 482 3637 (optie 1 in het keuzemenu).